Clementin, mandarin eller satsumas?





Nu har jag filosoferat utan att ha kommit från till något.
Så jag fick ta och googla. Här kommer svaret, haha.





Släktet hetet alltså Mandarin, och består av fyra underkategorier.

Clementinen ser ut som mandarinen (vilket gör allt sååå mycket lättare!!), men är en
korsning mellan apelsinen och pomeransen. Den har alltså inga kärnor.

Satsumasen kommer ifrån Japan och är mindre, saknar kärnor och kan ibland
vara lite grön på skalet.

Hm. Inte för att jag blev mycket klokare.
Men nu vet jag iallafall att jag har massa clementiner hemma och inte satsumas.
Och att mandariner kan man säga om man är osäker på vad man håller i för
orange rund frukt
, för det är alltså släktet som heter så. Haha... nu kommer mannen min.
Och lillhunden är superglad för det är lite snö på marken, han springer runt och är tokig.
Hans första vinter ju... ;) Spännande. Puss & kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0